Thursday, January 12, 2012

Diri dan Persoalan

Assalamualaikum.
Selama mata terbuka, dimana pandangan kita jatuhkan? Sudah cukupkah kita mensyukuri segala-galanya yang ada yang diberi Allah hanya di dalam solat kita?

Saya tertarik dengan satu status facebook yang muncul di home saya, " kita inginkan kebahagiaan, tapi kita tak minta pada Tuan Punya Bahagia". Membuat saya terfikir sejenak, sejauh mana saya menghargai kehadiran Allah dalam kehidupan seharian saya. Perasaan cukup hanya dengan melakukan solat-solat fardhu, dan perilaku wajib seorang muslim seperti berpuasa dibulan Ramadhan, membuatkan saya kesal dengan diri sendiri.

Saya tahu dan juga ingat, bahawa Allah menciptakan manusia dan makhlukNya hanyalah untuk menyembahNya dan beribadat kepadaNya, tetapi selama mana ingatan itu tetap kekal dalam urusan seharian ku? Yang apabila tiba kesedihan, saya berduka umpama Allah itu tidak menyayangi saya. Dan apabila kegembiraan itu datang, saya seolah lupa pada Allah? Dimana bukti saya beribadat kepadaNya setiap masa dan ketika jika saya sering tidak nampak Dia?

Saya tidak kesal jika diri ini tega membiarkan cinta manusia tidak kubalas, tetapi saya cukup marah jika saya sanggup membiarkan cinta Allah tidak berjawab. Allah bukan sahaja cintakanku, tetapi Dia juga mencintai ibubapaku, adik-adikku, sanak saudaraku, rakan-rakanku yang jauh yang dekat, guru-guruku, bahkan Dia juga mencintai mereka yang langsung tiada pertalian darah denganku. Siapa sahaja yang mampu berbuat begitu? Egolah diri jika masih tidak cinta pada Dia.

Allah Maha Pengasih, andai diri ini terlalu jauh meninggalkan akhiratMu, tariklah aku. Biar aku tahu,akhirat adalah tempat kembaliku.
Allah Yang Penyayang, andai diri ini terlalu asyik dengan duniaMu, sedarkan aku. Biar aku tahu, dunia hanya tempat singgahku.

Cinta; biarlah kau terkabur pasir manusia, tapi bukan cahaya Dia.

3 comments:

S.Putra said...

Blogger yang jarang update dan didengari beritanya. Tapi sekali dia update, pendek, menyengat.

Terutama puisi akhir tu ^^

.traCtus.soLitaris. said...

Hahahaha thanks paklong. Entry orang sakit ni.hehe

S.Putra said...

apa yang sakit? Jiwa? ^_~