Sunday, January 31, 2010

la tahzan ya nafsi........

assalamualaikum..
maaf..diri tgh bersedih..sedih krn tak dpt perthnkn ape yg dimilikanya..semoga Allah membantu diri akn keputusn yg dibuat sama ada ia baik atau tidak untuk diri...
tatkala diri ini sedih..Alhamdulillah allah masih mahu memberi diri kekuetn agr mencari sesuatu untuk menjadi penguat selain bersandar padaNya.....
diri ke laman iLuvislam.com...diri amat bersyukur krn diri berjumpa dgn sesuatu yg diri rs elok untuk menjadi penawar bg kesedihn diri...........
insyaAllah....
Ibnu abbas buta,& untuk menghibur hati dia berkata:
jika Allah sudah mengambil cahaya dari kedua-dua mataku
tetapi di dalam nurani & hatiku masih ada cahaya
Hatiku cerdik & akalku tidaklah bengkok
dimulutku ada yang tajam seperti pedang terhunus.

ketika saudara Duraid,Abdullah meninggal dunia;Duraid berkata:
Aku sudah memukul kuda kerananya hingga sedemikian rupa
hingga nampak padaku warna hitam yang pekat
Pukulan seseorang yang membela saudaranya
namun dia tahu bahawa manusia tidak akan kekal
Aku rendahkan emosiku sebab aku tidak mengatakan padanya
engkau bohong dan aku tidak bakhil atas apa yang ada di genggamanku

imam syafie berkata:
Biarkanlah hari-hari melakukan apa yang dia mahu
dan relakan jiwamu jika qadha sudah ditetapkan
Jika qafha sudah turun di tanah suatu kaum
maka tidak ada yang sanggup mencegahnya,tidak juga bumi dan langit

Abul atahiyyah berkata:
Berapa kali sesuatu yang engkau benci datang mengunjungimu yang Allah turunkan namun engkau tidak menyukainya?
Berapa kali kita takut akan kematian,namun ternyata kematian tidak kunjung tiba?
Berapa kali kita menyangka bahawa apa yang datang kepada kita adalah satu ketentuan dan akhir dari segalanya,namun ternyata itu malah semangat baru,kekuatan dan keselamatan?
Berapa kali kita merasa bahawa jalan yang kita lalui menjepit kita,tali yang kita pegang putus,dan bentabgan cakeralewa yang ada di depan mata kita tiba-tiba menjadi gelap,namun ternyata yang berlaku adalah kemenangan,bantuan,kebaikan dan khabar baik?

"katakanlah:"Allah menyelamatkan kamu dari bencana itu & dari pelbagai kesusahan"(surah Al-An`am:64)


Ini adalah pendapat saya pula,jawapan ada ditangan anda

Adakah apabila anda menangis & bersedih,anda mendapat apa yang anda mahukan?
Adakah anda tidak percaya pada Rukun Iman ke 6(percaya pada qada & qadar)
Adakah anda boleh dikatakan orang beriman selagi tidak diujiNya?
Adakah anda dapat membuat pilihan antara dunia & akhirat,yang mana anda mahu?
Adakah anda tidak melihat pengajaran dari kisah para Anbia` & sahabat? Adakah mereka tidak diuji?

Apabila anda diuji,katakanlah...cukuplah bagiku Allah

Kita milik Allah & akan kembali padanya..ingatlah Allah,maka hati-hati akan menjadi tenang

Wednesday, January 27, 2010

winter a.k.a exam

assalamualaikum.....
alkesahnye skang nie adlh musim sejuk ~~bunyi angin dier yg kuat smpi disalah tafsirkn bunyi hantu~~ plus cuaca mid term jugak...
mulanya sabtu lepas ~~ahad ader paper histo~~..my housmate n i ~~teringt wat karangn 'my family and i'~~ dh tade turn masak...but we turn into 'nk mkn cari sendirik' week...
start tu jugak lah..my breakfast changed...dr nasi goreng ke cereal ~~rindu breakfast di msia~~
belambaknye nye ah kotak2 cereal kt dlm ini umah..~~adakah berat aku akn turun~~
nie proper nye cereal..yg tak proper............

exam@imtihan@peperiksaan@cubaan@ujian@dugaan......
mengantuk taktau nk kate..~~aku kene kuat untuk hapuskn si satan time nie~~...
intenet pulak ta reti nk off sendiri bila aku da start study..~~nk harap aku tutup...almaklum!~~
perut asyik bernyanyi lagu yg bingit~~ bising..jd aku kene bg dier senyap~~
sejuk yg menggigit~~ kene gigit sakit..jd saratoga la penghalangnye~~


tp camne pun..intenet la teman aku time aku tgh kesusahn~~bkn ssh ape..aku mengantuk, aku g kt intenet~~
otak terlalu tepu maa ngn ini lesson...jd aku wt la ape yg aku selalu wat...tepu otak nie bukn cobaanlyn je r cerpen2 takpun bkk je fb.fullstop.



Sunday, January 24, 2010

coretan senja..

tika ia ditaip...tika senja...
tak mahu berkata banyak...hanya meluahkn ape yg terbuku..
semenjak dua menjak ini..
hati ini begitu cepat tersentuh..
mengapa dan bagaimana hanya waktu dan ketika saja yg dapat tentukan...
bukn ingin mengatakan diri ini terlalu perahsia..
tapi
ada ketika semua bnd bagai mahu
dirobek keluar dari badan
tetapi
ader satu ketika itu
kita rasa...betape senyapnye sesuatu perkara itu
sehingga kite, hati yg mencintai diri, sendiri tak dapat nk teka...
ape sebenarnye yg telah berlaku....
bertanya pada diri...
"kamu mengapa?"
jangan ditanya krn aku sndr juga barangkali
tidak tahu ape sebabnye........
hati yang mencintai diri

Friday, January 22, 2010

decision making...should read wisely..

DECISION MAKING - TRY THIS


A group of children were playing
near two railway tracks, one still in use while the other disused. Only one child played on the disused track, the rest on the operational track.


The train is coming, and you are
just beside the track interchange. You can make the train change its course to the disused track and save most of the kids. However, that would also mean the lone child playing by the disused track would be sacrificed. Or would you rather let the train go its way?


Let's take a pause to think what
kind of decision we could make........ ........
.
.
.


Scroll down


.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.

Most people might choose to divert the course of the train, and sacrifice
only one child. You might think the same way, I guess. Exactly, I thought the same way initially because to save most of the children at the expense of only one child was rational decision most people would make, morally and emotionally. But, have you ever thought that the child choosing to play on the disused track had in fact made the right decision to play at a safe place?


Nevertheless, he had to be sacrificed because of his ignorant
friends who chose to play where the danger was. This kind of dilemma happens around us everyday. In the office, community, in politics and especially in a democratic society, the minority is often sacrificed for the interest of the majority, no matter how foolish or ignorant the majority are, and how farsighted and knowledgeable the minority are. The child who chose not to play with the rest on the operational track was sidelined. And in the case he was sacrificed, no one would shed a tear for him.


The great critic Leo Velski Julian
who told the story said he would not try to change the course of the train because he believed that the kids playing on the operational track should have known very well that track was still in use, and that they should have run away if they heard the train's sirens. If the train was diverted, that lone child would definitely die because he never thought the train could come over to that track! Moreover, that track was not in use probably because it was not safe. If the train was diverted to the track, we could put the lives of all passengers on board at stake! And in your attempt to save a few kids by sacrificing one child, you might end up sacrificing hundreds of people to save these few kids.


While we are all aware that life is
full of tough decisions that need to be made, we may not realize that hasty decisions may not always be the right one.

Sunday, January 17, 2010

let me love you......

story below sangat mentouchingkn hati aku....
hargai lah setiap pengorbanan dn hargailh setiap hikmah...


Once upon a time, there was once a guy who was very much in love with this girl.

This romantic guy folded 1,000 pieces of papercranes as a gift to his girl. Although, at that time he was just a small executive in his company, his future doesn't seemed too bright, they were very happy together. Until one day, his girl told him she was going to Paris and will never come back. She also told him that she cannot visualise any future for the both of them, so let's go their own ways there and then... Heartbroken, the guy agreed.

When he regained his confidence, he worked hard day and night,
slogging his body and mind just to make something out of himself. Finally with all these hardwork and with the help of friends, this guy had set up his own company...

"You never fail until you stop trying." he always told himself. "I must make it in life!"

One rainy day, while this guy was driving, he saw an elderly couple sharing an umbrella in the
rain walking to some destination. Even with the umbrella, they were still drenched. It didn't take him long to realise those were his ex-girlfriend's parents. With a heart in getting back at them, he drove slowly beside the couple, wanting them to spot him in his luxury sedan. He wanted them to know that he wasn't the same anymore, he had his own company, car, condo, etc. He had made it in life!

Before the guy can realise, the couple was walking towards a cemetary,and he got out of his car and followed them...and he saw his ex-girlfriend, a photograph of her smiling sweetly as ever at him from her tombstone... And he saw his precious papercranes in a bottle placed beside her
tomb.

Her parents saw him. He walked over and asked them why this had happened. They explained, she did not leave for France at all. She was stricken ill with cancer. In her heart, she had believed that he will make it someday, but she did not want her illness to be his obstacle ... Therefore she had chosen to leave him.

She had wanted her parents to put his papercranes beside her, because, if the day comes when
fate brings him to her again he can take some of those back with him. The guy just wept ...the worst way to miss someone is to be sitting right beside them but knowing you can't have them and will never see them again...............................................

Friday, January 15, 2010

menerima hakikat...


kkdg bile fikir balik, hati nie mmg geram betol ngn ape yg dier wat
tp, menyedari hakikat org yg kiter sayang tak semestinye sayang kiter balik,
wat aku menjadi seorg yg lebih bermoral dlm hal nie...
mungkin aku yang terlampau mengambil berat
sedangkan pada pihak dia..
langsung tidak pedulik siapa aku di matanya...
langsung tidak pedulik kewujudan aku dalam hidupnya...
langsung tidak pedulik ape yg aku lakukan untuknya...
mungkin ini aku anggap sebagai ujian untuk teruskn
relationship kitowg dgn ikhlas dr hati..
pnh aku,
merasa give up untuknya..
merasa tertekan bersamanya..
merasa kecewa dengannya..
tp,
siapa aku untuk dia
siapa aku mahu menghukum dia.
siapa aku ingin mengongkong dia
dan
siapa aku bagi dia dlm hatinya yg paling dalam...
wahai hati yg amat mencintai diri,
lupakanlah ape yg pernah kau angan2 dulu,
lupakan lah ape yg kau mahu dr dia
lupakanlah siapa dia yang dulu pernah mnjd yg terpenting dlm hidupmu
hiduplah dgn kehidupanmu
jangan la di kenang kisah manis dahulu,
usah di tangisi pahit ape yg pernah berlaku,
biarkn dia dgn kehidupannya
walau kau tahu itu tak seindah dahulu..
aku tahu kau wahai hati..
kau mahu caring untuknya
kau mahu menjaganya
kau mahu bergelak ketawa dgnnya
dan yg palig penting
kau mahu segalanya seperti dahulu...
satu aku pesan untuk kau wahai hati ,
jangan lah membenci siapa dia sekarang,
manusia bisa berubah
sebagaimana ombak berubah..
kau doakn shj yg TERBAIK untuknya...
semoga dia dpt mengecap saat hidupnya yg paling indah...
tapi,
aku tahu juge hati..
bahawa
jika dia kembali untukmu satu mase nnt yg kau
tidak tahu bile dn sejauh mana kebenarannya..
kau takkn dtg membuka pintumu untuk dia.......
..................................................



H.A.T.I

hati,
tabahlah kau

hati,
kuatlah kau,
hati,
senyumlah kau,
hati,
ketawalah kau,
hati,

bersemangatlah kau,
hati,
kau tahu diri kau ingin bergembira,
hati,
kau tahu diri kau ingin berkata-kata,
hati,
kau tahu diri kau ingin bergelak ketawa
hati,
diri pikir,
ambilah masa kau untuk pulih,
hati,
diri yg akan memujuk kau,
hati,

jangan risau jika tiada
hati

yang membantu kau
hati,
kau kene tahu yang kau ada
jiwa
yang tenang...
hati yang ikhlas mencintai diri.................

anak nakal...

emmm..agak teragak2 nk post entry nie...tp aku nk tulih gak sbb aku rs dier lawak...hahak...

satu ari di pagi yg aku rs agak hening...berjalan bersama seorg ank dara yg cekal menemani aku ke university...bkn ke saje, dari juga begitu...berjalan kedepan(tak berani pulak nk jln kebelakang), melangkah dgn semangat ingin pulang ke rumah yg tinggi ( biler dh pergi kelas, mesti balik rumah kn lepas tu...?), memegang buku2 pelajaran, kaki yg menggeletar dan badan yang shaking2..( uh...sungguh sejuk pd ari itu)...

sha- eh, besar ke kot aku yg cam dr.nawal tu??
aishah- besar...ko tw x mcm ape...mcm ank nakal pakai baju mak dier...

nie la kot tu

alamak aih! anak nakal?? hahahahah..aishah..ke situ ko pikir aku ye...

aishah- bile ko pakai baju tu..ngn bahu terlebihnye..sebijik ah cm ank nakal curik baju mak dier...

aishah,aishah........
besar ke??????????????anak nakal....

Wednesday, January 13, 2010

struggle for that........really!

ohho!! naemah n ezza just posting new entry bout the xam...so do i laaa..ahaaakz! i really eager for dat time being...oh i already finish the task of reading,learning,understanding,memorising all that critical subject..OF COURSE NOT...huhu..but it just i really need WINTER BREAK!..ahhha! hei winter break...hurry up laaa..i tunggu u da lame...so, friends.....wish u all the best super giga great n do wish for me too for the 'uh, takutnye' time....tata

Tuesday, January 12, 2010

F.R.I.E.N.D.S

aku amat bersayang2 dengan kwn2 aku..mereka tiada, aku tiada juga umpama.. kali nie entry mmg untuk kawan2 ditujukn khas...aku sayang mereka...wahai kawan2 yg kene sayang dengn aku..dengar cnie..aku mmg bersayang2 korang!!! aku mau bersayang aku dengn korang selama-lamaya bersayang2..aku tatau explain mcm mane nk yg aku betul2 bersayang2 ngn korang..aku mau jugak korang pun bersama2 bersayang2 dengn aku yang brsayang2 ngn korang...aku amat bersayang2 korang wahai kawan2 yang aku sangat bersayang2!!!!!!

rahsia pembarian hadiah...

...etisolat
...internet connected with 3.6Mbps
...mozilla firefox 3.2
...yahoo mail
...username
...password
...sharifah has sign in
...18490 unread message
...inbox
...rahsia pemberian hadiah

Hadiah yang anda beri kepada kawan/kekasih/ isteri/suami anda mempunyai maksud yang tersirat…

JAM TANGAN… … … Tanda meningati setiap masa dan waktu.

CINCIN… … …. … .Tanda ikatan kasih yang abadi.

GELANG… … … … .Tanda mesra

RANTAI LEHER … … .Ikatan cinta yang perlu perhatian.

SUBANG… … … … .Tanda penghargaan dan penghormatan.

KASUT… … … … ..Sentiasa mengambil berat/prihatin.

PAKAIAN/KAIN. .. … .Semoga kasih berkekalan dan dekatselalu.

PAYUNG… … … … .Tanda kasih dan sentiasa ingin melindungi.

MINYAK WANGI… … .Tanda cinta

BINGKAI GAMBAR… ..Sentiasa merindu dan tak ingin berjauhan.

BUKU… … … … … Bersifat terbuka dan bertolak ansur.

BUNGA… … … … … Tanda perkenalan dan tanda sayang

COKELAT … … .. semanis cintamu.

LAGU/CD/KAD UCAPAN … … … mengabadikan cinta

SEJADAH DAN ALQURAN… … … tandanya kekasihnya ituvmenyayanginya dunia
dan akhirat.

Satu lagi… . zaman mellinieum.. . .

HANDPHONE… tandanya… . kau jangan lari dariku!!!!.. . .. .aku kan cari
kamu walau dimanapun… melainkan kalau handphone tu ditutup… ..

HADIAH PALING BERHARGA DALAM DUNIA!!
MASUK MEMINANG… … tandanya dia serius dan betul2 seriuss..!

...nk percaye
...xnk percaye
...yg penting kiter enjoy!!!

Sunday, January 10, 2010

sakit kepaleeee

apesal berdenyut2 pale aku nie??? adeh! really spoil my mood...saket neh? ape nk wt neh? nk study memg betul2 tak masuk..nk tidur..pale sakit..taklah nk lena..aduh..sedarlah kekurgn diri, Allah maha Berkuasa dn Dia dh tarik nikmat sihat dr ku...emm nk tulih blog pun cm tak brp menarik dh...
Ya Allah,
engkau berkuasa di atas segalanya,
ader nikmatMu yg ak syukuri tp byk nikmatMu yg aku lupe "Alhamdulillah"..
aku menarik nafas sabar di atas ape yg kau sedang ujikn kpdku...
Alhamdulillah
Ya allah..
aku tahu kau menyayangi hambaMu ini...
terima kasih Ya Allah...

Saturday, January 9, 2010

waiting......


waiting for someone dat i really miss....waiting for his message, waiting for his IM, waiting for his myspace update, waiting for his call, waiting for the word he used to calm me,to make sure our relationship is ok..
pending 78%...

provoke2....

sumer nie mmg semangt menge'update' blog memasing...aku terprovoke gak nieh..tp masih ader malas nk meng'update' bagai mereka...mcm mn ieh??? aku mentelefon 'rajin' dtg cepat kepadaku agar aku turut berjiwa rajen bagai mereka di bawah...




aiiiiiiiiiiiiiiiiiii maleh no rasenye.....
hehehehe

housmate.......

video