Tuesday, April 20, 2010

bkn senang nk jd senang, bila dah senang bkn senang nk maintain senang..

ada cerita aku dapat dr emel aku, aku sgt berterima kasih pd si penerima, cerita ni buat aku fikir blk...tak semua kesusahn yg ader di dunia itu akn kekal susah..as long as kite tahu cane nk handle bnd tu dgn tenang, kkdg bile di fikir2 balk, semua yg kite lalui nie, sbnrnye adlh jln pengukur kekuatn kiter..kekuatn utk hadapi seglnye..kekutan kite untuk bersabar, kekuatan kite untk tenang, kekuatan fikirn kite berfikir scr matang dan yg paling penting adlh kekuatan kiter untuk mempercayai semua itu ujian dr Allah...sng cerita kekuatan iman..

susah nk cerita kn kalo kite bkn berada di tpt org yg mengalami kesushn tu, alih2.."ko bkn ader kt tpt aku, ko tak tau ape yg aku rase, asyik suruh aku sabar, sabar, sabar..cakap mmg senang..nk suruh sabar lah, senyum lah, jgn merungut lah, think positif lah, tp yg kene tu aku, yg sakit tu aku, yg rumah terbakar tu aku, yang pokok patah tu, pokok aku, yang pembaris hilang tu, pembaris aku..bkn kau".....

heh!..memg la bkn aku, kalau aku pun kene mcm kau, aku tak dtg dgr masalah, rungutan dan cerita2 sedih kau nie lah...kalau semua org kene same mcm masalah kau, di waktu yg sama pulak..sape pulak yg nk membantu org sakit jiwa, mcmmn nk wujudnye pakar motivasi terkemuka, mane nk dtgnye guru kaunseling berjaya, silap haribln..satu dunia penuh ngn org gila..masalah kau lain, masalah aku lain..tp mungkin jugak masalah kau sama ngn kau, cuma aku 3thn lepas..ko br nk dtg skang...

see?..putrn hidup mcm roda kn..tgk hidup kite skang, masih sedih kah dgn masalah 3thn lepas...

"memanglah aku tak sedeh dah ank lipas aku mati 3thn lepas, tp skang aku tetap sedeh sbb kereta mainan aku masuk longkang"...

hello adek2, takkn masalh satu je dlm hidup, takkn exam time tadika je yg kite ader...makin lame kite hidup, bkn lagi susah dn lg byk ke exam yg kite kene jawab...memule tadika --> sek rendah --> upsr -->sek menengah
--> pmr -->spm -->matrik, asasi u, kolej...kn???...ke drpd tadika smpi la dh umo 67thn tetap jwb soaln 1+1=2, merah sama dengn cili merah, colour apple with green,egg with yellow....haaa??..

fikir2lah...hidup nie mcm permainan, lg semngt kite hidup lagi letih lah kite..tp lg kuat dn yakin akn kemangn kite..menang lah kite..yg penting mulekn permainn ngn bismillahirrohmanirrohim, biar Allah turut bantu sepanjang permainan kite...biar selame mane pun kite main, tp kalau kite tahu kite akn menang, kite akn tetap main kn...i tak kesah u biar i main cricket nie lapanpulohlapan malm tnp henti...sbb i tahu, i akn menang dan hadiah untuk makin besar....

ok, dah dah la tu kn, menaip..naik cramp tetulang jari aku..baca lah cerita bawah nie..

A blind boy sat on the steps of a building with a hat by his feet. He held up a sign which said: "I am blind, please help." There were only a few coins in the hat.
A man was walking by. He took a few coins from his pocket and dropped them into the hat. He then took the sign, turned it around, and wrote some words. He put the sign back so that everyone who walked by would see the new words.
Soon the hat began to fill up. A lot more people were giving money to the blind boy. That afternoon the man who had changed the sign came to see how things were. The boy recognized his footsteps and asked, "Were you the one who changed my sign this morning? What did you write?"
The man said, "I only wrote the truth. I said what you said but in a different way."
I wrote: "Today is a beautiful day but I cannot see it."
Both signs told people that the boy was blind. But the first sign simply said the boy was blind. The second sign told people that they were so lucky that they were not blind. Should we be surprised that the second sign was more effective?
Moral of the Story: Be thankful for what you have.. Be creative. Be innovative. Think differently and positively.
When life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have 1000 reasons to smile Face your past without regret. Handle your present with confidence. Prepare for the future without fear. Keep the faith and drop the fear.
*aku menulis bkn kerna nama, atas sifat kasih pada sesama insan dn menyatakn kasih sayangku, kita sama semuanya sama, apa yg ada hnylah kehidupn* bahagialah hidup di atas kehidupan mu, kerana ciptaan Allah itu bkn sia-sia...sama2 lah kite beristighfar dan berzikir la ilahaillallah...tiada tuhan selain Allah..*
tata....^_^
ps sila komen sebarang idea kerana menulis tnp tgk belakang..lalalalala~~
sila jgn tiru aksi kaunseling seperti di atas, takut mengundang pendarahn tak serius...



2 comments:

Unknown said...

Sha, thanks for the entry! dah baca sebenarnya, tapi bila ada sesi kaunseling tak berbayar di atas, lebih terbuka sedikit kepala hutak ni. syukran awi!

Dan lagi satu, tolonglah tulis dengan penuh ketatasusilaan! jangan short form je! budak sastera dah marah budak medic!

.traCtus.soLitaris. said...

eh, sape kate tak berbayar????....ngee~~


weeee~~:D
sha tak reti tatasusuli dlm penulisan..kene belajar lebih nie..heee~~
oh oh oh!..jgn da marah2 sama saya..